Er wordt nogal wat onzin verteld over de aanpak van zieke werknemers.
Natuurlijk krijg je af en toe te maken met lastige situaties. Maar laten we alsjeblieft ook niet ingewikkelder maken dan het is.
Niet doen alsof casemanagement rocketscience is.
Daarom:
Tien regels die ik voor mezelf hanteer in het omgaan met zieke werknemers.
Gemiddeld zo’n 85% van de ziekmeldingen resulteert binnen 2 weken ook weer in een hersteldmelding. Hiervoor is helemaal geen hulp (of druk!) van buitenaf nodig.
Stop zoveel mogelijk van je energie, tijd, geld in de 15% lastige dossiers.
Standaardoplossingen werken niet bij verzuim.
Bij iedere ziekmelding is de context weer net even anders en dus dien je altijd te komen met een maatwerkoplossing.
Soms even je verlies pakken.
Ook dat hoort daar ook bij.
Jij als casemanager hebt geen haalplicht van informatie.
Nee, de zieke werknemer heeft een brengplicht.
De basisregel in het arbeidsrecht is: geen arbeid, geen loon.
Ziekte de belangrijkste uitzondering op die regel.
Er wordt niet gewerkt, maar de werknemer blijft zijn loon ontvangen.
De zieke werknemer moet dus aantonen dat de uitzondering van toepassing is en dat ziekte de reden is waarom hij zijn arbeidsovereenkomst (tijdelijk) niet nakomt.
De lastige ziekmeldingen zijn de ziekmeldingen waarbij er meer speelt dan ziekte alleen. Deze worden zelden opgelost in de spreekkamer bij de bedrijfsarts. Veel vaker in een openhartig gesprek tussen werkgever en werknemer.
Geloof ze niet.
De bedrijven die beweren dat ze met hun preventieve aanpak 1-2-3 even ziekmeldingen gaan voorkomen in de toekomst.
Nee, preventie ligt bij een bedrijf zelf.
Organisaties die de juiste mensen aannemen voor de juiste taken én erin slagen prettige (en veilige) werkomstandigheden te creëren hebben altijd een laag ziekteverzuim.
Zonder hulp van buitenaf.
Leidinggeven en casemanagement zijn 2 taken die niet door 1 persoon uitgevoerd kan worden.
Er zijn hele volksstammen die anders beweren.
Maar geloof me: ze hebben het bij het verkeerde eind.
Zonder aangepast werk zitten mensen onnodig lang thuis, wat er weer voor zorgt dat de kans op een volledige hersteldmelding in eigen werk (snel) afneemt.
De Wet Verbetering Poortwachter kan ik mijn dochter van 8 in één middag uitleggen.
Absoluut geen ingewikkelde wet.
Door de strakke tijdlijnen wordt de invulling vaak erg administratief.
Terwijl inhoudelijk niet wordt doorgepakt.
Voorbeeld wat ik vaak zie: keurig als leidinggevende (!) een plan van aanpak invullen, maar de vraag die op je lippen ligt (ben je eigenlijk nog wel happy met je baan?) niet stellen tijdens het verzuimgesprek…
Voorkom dat Poortwachter een doel op zich wordt.
Duurzame werkhervatting dus.
Geen quick-fixes.
Die werken zelden.
Neem als casemanager de tijd voor het vinden van een oplossing die stand houdt.
Klanten met wie ik samenwerk praat ik hier altijd meteen vanaf.
Verzuim mag fluctueren.
Omdat gezondheid onder het personeel fluctueert.
Komen tot systematische verzuimaanpak.
Waarbij we onnodig verzuim uit de organisatie werken.
En werknemers dus nooit onnodig ziek thuis zitten.
Dat met een insteek die altijd positief is.
En met duurzame werkhervatting als streven.
Ook een verzuimaanpak waarbij je niet om-de-hete-brij-heen-draait.
(en dus ook wel eens tot de conclusie komt dat werkgever en werknemer beter uit elkaar kunnen gaan)
Dat is wat mij betreft de manier om met ziekteverzuim om te gaan.
The post Mijn verzuimaanpak in 10 regels. appeared first on Midz.nl.
Join Wind Insurance to put yourself and your family in a financially safe place now, and in the future.